Про агресію, розмови по телефону за кермом – в інтерв’ю з психологом

75207Щодня на дорогах України внаслідок ДТП гинуть 5-8 осіб. За рік аварії забрали стільки ж людських життів, скільки й антитерористична операція на Сході. Чому водії порушують правила дорожнього руху, як не втратити пильність за кермом і куди подіти агресію запитуємо в Куцого Олександра Анатолійовича, психолога, доцента кафедри практичної психології та педагогіки Львівського державного університету безпеки життєдіяльності, кандидата психологічних наук.

Пане Олександре, чому водії нехтують правилами дорожнього руху?

Всі більшою чи меншою мірою порушують правила. Хтось сідає за кермо в стані алкогольного сп’яніння, хтось перевищує швидкість. Це відбувається насамперед тому, що вони не відчувають, що за злочином наступає кара.

Однією із причин порушення ПДР є бажання проявити свою індивідуальність, не підпорядковуватися правилам. Таких людей небагато, до 15% , але вони сильно впливають на інших. Решта водіїв – конформісти, які надають перевагу поводитися так, як більшість, дотримуватися правил. В інших народів, зокрема німців і японців, система виховання дуже ефективна в тому плані, що вони підпорядковуються всім суспільним нормам.

Як дисциплінованим водіям реагувати на те, що хтось на дорозі порушує ПДР і тим самим наражає їх на небезпеку?

Коли водій бачить, як хтось обганяє його в недозволеному місці або іншим чином може спричинити ДТП, у нього насамперед вибухають емоції, хочеться відімстити, покарати порушника

Перше, що потрібно зробити в такій ситуації – загасити свої емоції, позбавитися їх. Варто зупинити авто в безпечному місці, сісти, декілька разів глибоко вдихнути. Бо коли емоції поперли по повній, в людини наступає афект, а такому стані вона може зробити що завгодно і пізніше не пам’ятати цього. Потрібно спробувати відволіктися на щось приємніше.

Зараз існує багато альтернативних способів покарання порушників, аніж натовкти комусь пику. Чимало водіїв встановлюють  відеореєстратори, які фіксують ситуацію на дорозі. Можна викласти відео в інтернеті, і всі побачать цього порушника, номери його автомобіля. Суспільний осуд і почуття сорому сильно впливають на поведінку людей. Навіть маргінал не отримує задоволення від того, що всі знають, який він поганий. Більшість людей буде реагувати неадекватно на колективний осуд, адже ніхто не хто мати поганий імідж і щоб на нього показували пальцем.

Існує також влада прикладу. Якщо одного таким чином покарали, другого, третього, то надалі потенційні порушники ПДР будуть задумуватися, може спрацювати ланцюгова реакція, до того ж у геометричній прогресії.

Існує чудовий прийом для того, щоб подолати агресію – гумор. Це працює. Можна розповісти собі анекдот про блондинок за кермом чи якийсь інший. Гумор створює передумови, щоб не так суворо ставитися до порушника. Можна також спробувати згадати якусь веселу ситуацію або просто спробувати розсміятися.

Чимало ДТП трапляються через водіїв, які їздять напідпитку. Чому так відбувається і чи можна щось зробити?

Чому людина сідає за кермо нетверезою? Через почуття безкарності. Вона вірить, що їй нічого за це не буде. Якщо зупинить інспектор – можна відкупитися. Певна категорія настільки звикла пити, що без цього не може, і скільки їх би не ловили, скільки разів у них би не забирали права, вони й надалі це робитимуть. Це вже фізіологічна залежність.

Багато водіїв не розуміють самої небезпеки, думають:  «Що там такого, я випив усього 100 грам». Перший раз це буде 100, а надалі 200 і 300 грам. Існують країни, в яких можна випити певну дозу, коли ти сідаєш за кермо. Тобто допустимий рівень концентрації алкоголю в крові водія в різних країнах інших, у декілька разів більший ніж той, що в нас.  Але наше суспільство недостатньо свідоме, кожен окремий індивід недостатньо відповідальний, тому випивати за кермом нам поки що не можна.

У ДТП також потрапляють досвідчені водії, які добре знають правила і дотримуються їх. Яка причина цього?

Це може трапитися через занадто велику самовпевненість, самозакоханість. Досвід дуже важливий, але часом він притуплює увагу.

Пильність може знизитися через втому й виснаженість. Якщо втома ще є нормальним і допустимим станом, то перевтома вже  недопустима, бо після неї наступає кома, стан, при якому людина перестає адекватно реагувати і сприймати ситуацію. Водій, що перебрав алкоголю, також фактично перебуває в стані коми. Він ще керує і бачить, але вже не поводиться як адекватний суб’єкт.

Коли ви за кермом і відчуваєте, що перевтомилися, що зараз заснете, ви відволікаєтеся, у вас провали в пам’яті, неусвідомленість дій, усе відбувається з загальмованою реакцією або прості дії потребують над зусиль, тоді варто зупинитися і відпочити. В такому в стані дуже велика ймовірність допустити серйозну помилку. Тому тоді краще поспати, якщо є така можливість, відновити сили. В психології є певні техніки, які допомагають повернути працездатність – це самонавіювання, релаксація, медитація. Цьому потрібно вчитися, але вважають, що 40-хвилинне заняття заміняє  чотиригодинний глибокий сон.

Чи можна слухати музику і розмовляти по телефону за кермом?

Музика зазвичай бадьорить, але вона повинна бути не надто гучною, щоб не травмувати вуха і не заглушувати інші звуки. Розмови з пасажирами автомобіля допустимі, якщо вони не відволікають від водіння. Все залежить від того, який у людини обсяг уваги, чи може вона займатися декількома справами одночасно.

Розмови по телефону зазвичай дуже відволікають. У деяких країнах Західної Європи взагалі заборонено розмовляти за кермом мобільному, бо в них було багато випадків ДТП через це. Тому вони просто забороняють розмовляти по телефону всім, дозволено тільки через гарнітуру. Штрафи за це дуже великі, бо бувало, що водії допускали серйозні помилки.

Коли людина тримає телефон, в неї переважно зайнята домінуюча рука, яка швидше реагує в екстремальній ситуації. Якщо водій-правша тримає телефон правою рукою, а лівою тримає кермо, то при небезпечній ситуації він може не справитися з водінням.

Галина Копровська